BertBoonVioolbouw
|♫♫|♫♫|♫♫|
De halshoek moet het verlagen van de kam wel toelaten, anders wordt strijken onmogelijk.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Klopt. Bij berekening van deze afstanden wordt van een soort gemiddelde of standaardlengte van de toets uitgegaan, maar de variatie tussen bassen lijkt erg groot te zijn.Mijn gevoel geeft dat de afstand tussen kam en toetseinde ook nog een rol speelt in de mate van verlaging.
Uiteraard! Als de kam dusdanig verlaagd zou moeten worden dat de curve op een paar mm's na door het hart loopt, kun je het wel vergeten.De halshoek moet het verlagen van de kam wel toelaten, anders wordt strijken onmogelijk.
Dat gaat bij (alt)violen wel op maar bij de lager gestemde instrumenten niet. Bovendien zijn veel cello's uitgevoerd met een zogeheten Romberg-toets en dan is er geen sprake van een volledige curve.Vooral een kwestie van de kam even tegen de toets zetten, de vorm van de toets met een dun lijntje potlood aftekenen, en dan de gewenste hoogte van iedere snaar daarboven aangeven. Vervolgens kun je de kam wat lager maken. De kromming van de toets plus de snaarhoogte is dus de hoogte van de kam. Klopt toch Frits en Bert?
De afstand tussen einde toets en de kam ligt vast! De kam staat centraal over de denkbeeldige verbindingslijn tussen de f-kerven.Mijn gevoel geeft dat de afstand tussen kam en toetseinde ook nog een rol speelt in de mate van verlaging.
Ik heb de foto geplaatst als onthulling van de huidige status van deze contrabas die nu als oefeninstrument is ingezet. Ik heb les genomen bij Gerard van den Berg in Utrecht.Hebben we hier (#146) te maken met een onzichtbare reactie?
Of ging er iets mis?