Die G-snaar wordt naar de C gestemd om mee te kunnen resoneren. Die lage C wordt dus
niet aangestreken. Dat kan ook niet zoals ik eerder (zie #9) heb geprobeerd uit te leggen. Die resonantie treedt op wanneer er op de andere snaren een c, C of c1 wordt gespeeld. Dus een geheel veelvoud va de grondtoon behorend bij de C-snaar. Wanneer dat gebeurt geeft dat een rijker gevuld klankbeeld. He komt heel dicht in de buurt van een zogeheten Hardanger Fiddle. Ik denk daarom dat 'Beginnertje' misschien wel heel erg gebaat is bij het spelen op een Hardanger Fiddle. Dat instrument heeft vier resonerende snaren, ook wel sympathische snaren genoemd. Die moeten derhalve ook goed gestemd worden. ER zitten daar dus acht snaren vast in de sleutelkast c.q. krul. Dat ziet er zo uit:
Die snaren lopen in de onderste kant over/in de kam, waardoor de kam een heel speciale constructie heeft:
Het gaat nu een beetje bezijden het onderwerp lopen, maar ik noemde dit om Beginnertje er op te attenderen dat dit voor haar misschien iets zou kunnen zijn en tevens om uit te leggen dat er snaren op zitten die niet aangestreken worden.